
(o) The Knife – Heartbeats (2002). Deze Zweedse electrogroep, bestaande uit tweelingen Karin en Olof Dreijer, startte in 1999 te Gothenburg. Heartbeats verscheen eind 2002 als vooruitgesnelde single van hun 2e album ‘Deep Cuts’. De hypnotiserende stem van Karen in combinatie met verontrustende synth pop en midtempo beats sprak de vakpers aan. Toonaangevende muziektijdschriften als Rolling Stone en NME waren erg enthousiast, zo plaatste eerstgenoemde het op #87 (Top 500 of 2000s-songs). De vocalen werden door meerderen vergeleken met die van Björk en Siouxsie Sioux. De videoclip is net als de coverversie opvallend, met van een heuvel af skateboardende jongeren. En met die heuvel is er nóg een link, lees hieronder verder..

Hoewel de cover van Gonzales ook een wat dromerig gevoel geeft, gebruikt Gonzales alleen een akoestische gitaar. Zijn opname stamt uit 2003, maar verscheen pas in januari 2006 op single. Dat had te maken met de release die aanvankelijk alleen in Zweden plaatsvond, 2 jaar later pas in andere landen. Heartbeats deed het prima in Engeland (#9) en België (#20), maar zal altijd bekend blijven door de bijbehorende TV-reclame. Deense regisseur Nicolai Fuglsig schoot de commercial waarin technicolor rubberen ballen door de heuvelachtige straten van San Francisco stuiterden. Hij sloot twee dagen lang een heel blok af in de stad, terwijl persluchtkanonnen 250.000(!) ballen door de straat schoten. De filmploeg had maar één kans om het goed te doen en moest dit zonder computergraphics doen..