Jam & Spoon – Right in the Night

Origineel: Isaac Albéniz – Asturias (Leyenda) (1892). Deze Spaanse pianist en componist heeft flink zijn stempel gedrukt op de Spaanse folkmuziek met ingewikkelde melodiën en abrupte breaks. Zijn Spaanse inborst verplichte hem ook Flamenco-invloeden toe te voegen, wat zijn muziek ook op de dansvloer bracht. Asturias is een op piano gecomponeerd stuk in G_minor, dat later vooral op gitaar en viool gespeeld zou worden. Albéniz zelf noemde het “Leyenda”, maar nadat klassiek publicist Hofmeister het (1911) toevoegde op het stuk Suite Española, kreeg het de toevoeging. Het kwalijke was dat de regio Asturias weinig van doen had met het flamenco stuk, dat meer bij Andalusië paste.

Het nummer heeft ook in de moderne muziek een plek gevonden, getuige het gebruik of verwijzingen van grote acts. Zo heeft Doors-gitarist Robbie Krieger de bepalende melodie gebruikt in ‘Spanish Guitar’ (1968) van album ‘Waiting for the Sun’. Op track ‘Mother Russia’ (1990) verwijst heavy metalband Iron Maiden naar Asturias. De gitaarsample op Right in the Night is duidelijk versneld, waardoor de toon hoger klinkt, niet vreemd voor een dancetrack. Natuurlijk is niet de oorspronkelijke uitgave van de Spanjaard gebruikt maar een wat modernere gitaarversie, van gitarist John Williams (1970). De mysterieuze zang van Plavka -haar broer was gitarist in Buckcherry en de begeleidingsband van Chris Cornell- maakt het een wat atmosferisch nummer. Jam & Spoon -voor vele tranceproducers een inspiratiebron- blijft actief tot 2006 als Löffel (Mark Spoon) overlijdt na een hartaanval.
Luister hieronder naar Right in the Night en het 101 jaar oudere origineel van Isaac Albéniz.