Opmerkelijke bewerking 90’s classic Spaceman

Origineel: Babylon Zoo – Spaceman (1995). Frontman Jas Mann (Jasbinder Singh “Jas” Mann van Punjabis-afkomst) had net The Sandkings verlaten wegens muzikale meningsverschillen. Met zijn nieuwe project Babylon Zoo -opgericht in 1992- zou de indierock wat excentrieker klinken, dat werd wat later duidelijk. De science-fiction fan bracht met de band eerste single Spaceman uit, dat in promoversie werd gedraaid op een radiostation (Manchesters). Een creatief medewerker van een reclamebureau hoorde dit en vond het geschikt voor een spijkerbroeken reclame. Het nummer dat zeer uptempo begint met gepitchte stemmen, transformeert al snel naar een logge, spacey rocktrack met grungetrekken. Het sloeg in korte tijd (eind 5/begin 6) enorm aan, schoot als een raket naar plek 1 in de UK. Ook MTV deed een duit in het zakje door het versnelde deel te gebruiken voor een promotiespotje. Het behoort daar nu zelfs tot 1 van de 20 best snelstverkopende debuutsingles aller tijden.

Ook het bijgaande album ‘The Boy With The X-Ray Eyes’ deed het prima, maar dat had louter met Spaceman te maken. Opvolgers van de grote hit (hier #4 in de Top 40), zoals ‘Animal Army’ (alleen in UK nog #17) sloegen niet aan. Jas Mann sloeg zijn eigen glazen ook in, door zichzelf voor te doen als de nieuwe muzikale messias in interviews. Dat in combinatie met niet al te beste live-shows maakte van hem een karikatuur, vooral binnen journalistieke kaders. Opvolgalbum ‘King Kong Groover’ (1999) was een plaat waar niemand meer op zat te wachten. Waar hun succesalbum tot 1997 meer dan 750.000 keer over de toonbank ging, verkocht deze titel nog geen 10.000 stuks.
Mø nam met haar versie van Spaceman het refrein als uitgangspunt, schreef er eigen tekst omheen. De zware synths geven hetzelfde gevoel als de distortion gitaren en electro van het origineel. Haar stem doet echter wel een stuk soulvoller aan dan de geproduceerde stem van Jas Mann. De zangeres zei hier onlangs over: “We decided to rework the production of the demo from 2017 a little bit – describing the vibe we were going for as “Gotham rave party” – and that’s how we arrived at the final version.” Luister hieronder naar beide versies en oordeelt u zelf..