All Night Parking van Adele met sfeervolle jazzy sample

Origineel: Erroll Garner – No more Shadows (Live in London) (1964). Deze pianovirtuoos leerde al piano spelen in zijn 4e levensjaar en deed dat op een autodidacte manier. Al op jonge leeftijd speelde hij het klavier op rivierboten in de buurt van zijn geboorteplaats Pittsburgh. Zijn (bas- en drum)begeleiders wisten lang niet altijd raad met zijn geïmproviseerse intro’s, maar ze moesten wel op tijd invallen.
Het nummer vindt zelf zijn oorsprong in 1961, toen de pianist het al op studioplaat Closeup In Swing zette. Toen heette het “nog slechts” ‘Shadows’. Garner is als jazzartiest één van wie de meeste nummers zijn opgenomen. Van de meer dan 200 eigen composities (hij speelde ook veel werk van anderen) zijn ‘Misty’ en ‘Penthouse Serenade’ prominent. Daar komt nu dan ook ‘No more Shadows’ waarschijnlijk wel bij, na het gebruik van deze in Adele’s nieuwe track. De man was bij leven al een zeer gewaardeerd artiest, ook buiten de jazz om, wat bij jazzpuristen dan weer jaloezie opwekte. Zijn plaat ‘Concert by the Sea’ (1955) is één van de bestverkochte instrumentale albums ooit.

Idee kwam zeker niet van Adele zelf
Is de Britse zangeres zo thuis in de jazzmuziek dat ze met het werk van Garner (1921-1977) aan kwam zetten? Het zou niet gek zijn daar de pianist één van de meest talentvolle, authentieke muzikant ooit was. Maar het was producer van All Night parking, Joey Pecoraro, die No more Shadows al in 2017 adopteerde. Daar gebruikte hij het nummer al als (lange) sample voor zijn eigen track ‘Finding Parking’, hieronder te horen. De fijngevoelige, elegante klanken van Garner passen prima bij Adele’s stem, al is de overgang naar hiphop in het 2e deel van het nummer wat discutabel. Maar van begin tot het eind zijn de de pianotonen in dienst van Adeles (2:43min durende) All Night parking.
Luister hieronder naar de hierboven genoemde nummers..