Originals

Ram Jam – Black Betty (1977)

Geplaatst door

Ram Jam – Black Betty

Black Betty origineel
Deze hardrock classic werd aanvankelijk opgenomen door guitarist Bill Bartlett met zijn band Starstruck. Met wat New Yorkse producers werd de band Ram jam om hem heen geformeerd. Zo werd ‘Black Betty’ gepromoveerd van lokale hit tot een international hit en is nog jaarlijks te vinden in de Top 2000

(o) James “Iron head” Baker and Group – Black Betty (1933). Dit waren de uitvoerders van de eerste opname, de eerste release kwam op naam van Leadbelly. Zelf hanteerde Huddy Leadbetter overigens de naam Lead Belly, hetgeen ook op zijn graf kwam te staan later. ‘Black Betty’ was toen al een oud volksliedje met een beschaafde toon. Toch zou het thema wat minder onbesproken blijven.

Oorsprong Black Betty

Black Betty gaat terug naar de 19e eeuw in een tijd dat (vaak) donkere gevangenen aan elkaar geketend werk arbeid moesten verrichten. Om de moed er in te houden werden vaak liederen gezongen. Vaak was er één persoon die tekst inzette, wat door de rest werd herhaald. “Black Betty, BAM-BA-LAM” zou slaan op een knuppel of geweer, waarmee gevangenen te maken konden krijgen. James Baker was zo’n gevangene die in 1933 al 34 jaar vastzat op 63-jarige leeftijd. Zoals bij veel oude opnames, zaten hier John Lomax en zoons Alan met John Jr. achter. Zij namen ook meerdere liedjes op met Leadbelly.

Een andere link zou gelegd kunnen worden met sterke drank. Benjamin Franklin schreef al in 1736 “A drinker’s dictionary’ over de vele manieren van dronkenschap. Eén van de passages luidt “He’s kiss’d black Betty”, waarmee whiskey bedoeld zou zijn. Teksten “Black Betty’s on the bottom, bam-ba-lam, Black Betty’s in the bottle” zijn later namelijk teruggevonden (Moses Platt).

In de versie van Ram Jam is de tekst toch echt anders:

Whoa, black betty (bam-BA-lam)
She’s from birmingham (bam-BA-lam)
Way down in alabam’ (bam-BA-lam)
Well’ shes shakin’ that thing (bam-BA-lam)
Boy she makes me sing (bam-BA-lam).

Dit zou volgens verschillende organisaties richting racisme gaan en vrouwonvriendelijk zijn. Reden voor meerdere radiostations in New York en Los Angeles om het nummer te boycotten. Toonaangevend magazine Rolling Stone benoemde het tot onzinnigste song van 1977. Toch werd het een grote hit in 1977 met een top 20 notering in de VS (in ons land #4).

Top 40-notering

Hieronder de bovengenoemde versies in chronologische volgorde:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *