US 3 – Cantaloop (1993)

Geplaatst door

US3 – Cantaloop

Cantaloop

Britse jazz-rapformatie, die al snel na de oprichting in1992 met deze single op de proppen kwam. Bijzonder was dat ‘Cantaloop’ overal wel in de hitlijsten belandde (zelfs top 10 in de VS), in thuisland echter niet. Daar belandde de track pas een jaar later als re-issue op een schamele 23e plek.

(o) Hancock, Herbie – Cantaloupe Island (1964). Hancock is een van de meest invloedrijke jazzmuzikanten van de 20e eeuw en actief vanaf begin jaren ’60. Zijn sterke pianospel valt ook legende Miles Davis op en lijft hem in voor zijn band. Naast spelen in de band van zijn nieuwe mentor, blijft Hancock solowerk uitbrengen, zo ook ‘Cantaloupe Island’. Vanaf jaren ’70 neemt hij vaker de synthesizer bij de hand en blijft lang met zijn tijd mee gaan. Het funky album ‘Head hunters’ uit 1973 is daar een voorbeeld van, net als hit ‘Rockit’ (1983) met vooruistrevend scratchwerk. 

In zijn beginjaren stond Hancock onder contract bij jazz label Blue Note Records (tot 1969). Oprichter Alfred Lion nam met jazz pianist Horace Parlan album ‘ Us Three’ op. Dat bracht de Londense producer Geoff Wilkinson de inspiratie tot formatienaam US3, dat hij opzette met producer Mel Simpson. Voor eerste album ‘Hand on the Torch’ maakte US3 gebruik van de catalogus van Blue Note Records. Op dit label, dat in ‘Cantaloop’ duidelijk wordt vermeld, verschijnt dan ook het album. Maar er zijn nog meer samples verwerkt in ‘Cantaloop’, waar de oren wat meer getraind voor moeten zijn:

Nog meer samples

(o) Lou Donaldson – Everything I do gonna be funky (1969). Hieruit wat vocale samples, “Yeah” en “Funky”, vooral de laatste is een duidelijke, die dubbel achter elkaar is te horen.

(o) Aankondiging van Pee Wee Marquette uit 1954, die het Art Blakey Quintet aankondigt, uiteraard onder de vlag van Blue Note. Ook te horen in het intro van Hancock’s Cantaloupe Island.

(o) Donald Byrd – Places and spaces (1975). Hier uit is een klein stukje gitaarriff gebruikt, dat ‘Cantaloop’ een funky element geeft.

Kortom, ondanks de vele niet originele elementen, toch een knap stukje werk van deze Britse producers.

Top 40-notering

De vocale samples komen voorbij in de eerste 22 seconden van deze track.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *